Tiedote 06/2022

TAFFEL-SNACKSEISSÄ KÄYTETTY KASVIÖLJY MUUTTUU TILAPÄISESTI

Ukrainan sota jatkuu humanitäärisenä ja inhimillisenä katastrofina. Lisäksi se vaikuttaa merkittävästi koko elintarvikesektorin raaka-aineiden hintaan ja saatavuuteen. Sen lisäksi, että Ukrainaa kutsutaan maailman viljavarastoksi, se on maailmanlaajuisesti myös suurin auringonkukkaöljyn tuottaja ja tuottaa yhdessä Venäjän kanssa noin 80 % globaalista volyymista. Venäjän sotatoimien myötä auringonkukkaöljyn saatavuus on loppunut lähes täysin.

Auringonkukkaöljyä käytetään useissa elintarviketuotteissa ja se on haasteellista korvata kuumentamista tai friteerausta vaativissa tuotteissa, kuten perunalastuissa. Auringonkukkaöljyn rajallisesta saatavuudesta johtuen tulemme siksi tilapäisesti korvaamaan auringonkukkaöljyn segregoidulla ja sertifioidulla palmuöljyllä snackstuotteissamme monen muun elintarvikeyrityksen tapaan. Vaihto koskee kaikkia snackstuotteitamme paitsi Taffel Roust ja Kartanon Linssilastut -tuotteita.

Vaihto on tilapäinen ja käytämme vain sertifioitua ja segregoitua palmuöljyä minimoidaksemme palmuöljyyn liittyviä ympäristöriskejä. Vaihdamme takaisin auringonkukkaöljyyn heti, kun se on mahdollista.

Vaihdon tilapäisuuden takia noudatamme Ruokaviraston poikkeuslupaa Ukrainan sodasta johtuviin raaka-ainevaihdoksiin ja emme näin ensi alkuun muuta snacksien pakkausmerkintöjä kasviöljyn osalta. Verkkosivuillamme sekä verkkokaupassa olevilla tuotetietosivuilla ainesosaluettelo on kuitenkin ajantasainen.

Vaihto koskee seuraavia tuotteita:

• Kartanon-tuotteet (pl. linssilastut), joissa Parasta ennen -päivämäärä on 7.11.2022 jälkeen
  • Taffel-tuotteet (pl. Roust-tuotteet), joissa Parasta enne -päivämäärä on 28.11.2022

Vastaamme mielellämme kysymyksiinne!

Kuluttajakyselyt: Orkla Suomen kuluttajapalvelu